شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

ضرورت توجه به اقتصاد زیارت/تصویب هفت روز به نام محصولات کشور در کمیسیون تقویم

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اعلام کرد:

ضرورت توجه به اقتصاد زیارت/تصویب هفت روز به نام محصولات کشور در کمیسیون تقویم

ایسنا/خراسان رضوی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور توجه به اقتصاد زیارت را ضروری دانست.

سیدمجید امامی پنج شنبه شب ۲۳ شهریورماه در حاشیه جلسه شورای فرهنگ عمومی کاشمر در گفت و گو با ایسنا خاطرنشان کرد: در سفرهای شهرستانی که به عنوان نماینده شورای فرهنگ عمومی کشور انجام می‌شود امروز برای بررسی برخی موضوعات در کاشمر حضور یافتیم.

وی از کاشمر به عنوان دومین شهر زیارتی خراسان رضوی، قطب فرهنگی و زیارتی نام برد و افزود: با اینکه کاشمر مرکز استان نیست ولی از بسیاری مراکز استان‌ها ظرفیت بسیار بالاتری دارد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان این که کاشمر متناسب با همین ظرفیت‌ها مشکلات و نیازهای جدی در حوزه حمایت از تولید محتوای فرهنگی، رویدادسازی فرهنگی و زیرساخت‌های فرهنگی دارد، خاطرنشان کرد: کاشمر با داشتن چهار مکان زیارتی بسیار مهم همه ساله پذیرای زائران بسیاری از استان‌های مختلف کشور است.

وی تصریح کرد: با توجه به پتانسیل‌های موجود باید ویژن سازی و تصویرسازی از کاشمر بر اساس یک قطب زیارتی و گردشگری فرهنگی و تاریخی بازطراحی شود و این می‌تواند جزء کار ویژه جدی شورای فرهنگ عمومی شهرستان باشد.

امامی با تأکید بر این که باید در خصوص تقویت و تکریم و تثبیت اندیشه‌های سیاسی اجتماعی شهید مدرس با محوریت کاشمر، قم و اصفهان اقدامات لازم انجام شود، گفت: این مثلث می‌تواند همه ساله در سالروز شهادت سید حسن مدرس، برگزاری همایش‌های علمی بسیار خوبی را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه از نظام آموزش عالی کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری چنین همایش‌هایی را خواهیم خواست، گفت: فرهنگ غنی، نخبگان و مفاخر شهر کاشمر باید در کنار فعالیت‌های شهری که انجام می‌شود بیشتر و جدی‌تر معرفی شوند و به ظرفیت‌هایی مانند زیارتگاه شهید مدرس نیز به عنوان یک ظرفیت ملی توجه شود.

تاکنون به زیارتگاه شهید مدرس به عنوان یک ظرفیت ملی توجه نشده است

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اظهار تأسف از اینکه تاکنون به زیارتگاه شهید مدرس به عنوان یک ظرفیت ملی توجه نشده است، ادامه داد: خوشبختانه مسئولان و نخبگان فرهنگی شهر همبستگی خوبی با هم دارند.

وی ادامه داد: اگر حمایت‌های خاصی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری از شورای فرهنگ عمومی کاشمر می‌شد بسیار بیشتر از این موفق‌تر بودند، قطعاً در این خصوص پیگیری‌هایی خواهیم داشت تا شورای فرهنگ عمومی کاشمر بتواند در طراز و ظرفیت خودش به توسعه منطقه و توسعه زیست‌بوم گرای منطقه ترشیز کمک کند.

امامی خاطرنشان کرد: حوزه کشاورزی و محصولات باغی و کشاورزی که برند و ویژند شهرستان و منطقه است می‌تواند یک بعد بسیار جدی فرهنگی داشته باشد، هم چنین در جشن‌های بهره‌برداری از محصول و اجتماعات شهری حول محصولات باغی و تقویت رابطه بین تولید در شهرستان باید رویکردهای نشاط اجتماعی مد نظر قرار گیرد.

احیای جشن‌ها و آئین‌های قدیمی و سنتی جزء سیاست‌های شورای فرهنگ عمومی کشور

وی توسعه نشاط اجتماعی و احیای جشن‌ها و آئین‌های قدیمی و سنتی را جزء سیاست‌های جدی شورای فرهنگ عمومی کشور و برنامه‌های تحول دولت دانست و گفت: این برنامه‌ها به سادگی در کاشمر در حال انجام است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه منطقه ترشیز به خصوص کاشمر همیشه از مناطق فرهنگی ایران بوده است، افزود: در کشور یک ناحیه و منطقه حاصلخیز فرهنگی به نام خراسان بزرگ داریم که کاشمر و ترشیز جزء آن هستند.

وی با اشاره به اینکه رشد و تحول و توسعه کاشمر از درون خودش باید طراحی، مهندسی و محقق شود، اظهار کرد: به جزء مشهد، قم و شیراز هیچ شهری نداریم که مانند امروز ۲۸ صفر چنین شور مذهبی و دسته روی عزاداری را در آن شاهد باشیم و این به دلیل زیارتی بودن این شهر است.

امامی گفت: وضعیت موجود کاشمر موجب شده که این شهرستان را به عنوان یک شهر زیارتی و گردشگری زیارتی تقویت کنیم البته توجهات ملی باید در این زمینه حتماً اتفاق بیفتد.

وی تصریح کرد: باید با کمک شهرداری زیرساخت‌های مورد نیاز شهرستان به خصوص زیرساخت‌های بهداشتی را در بقعه متبرکه سید مرتضی برای زائران و مسافران فراهم و تأمین کرد.

باید به اقتصاد زیارت توجه ویژه‌ای داشت

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تأکید بر اینکه باید به اقتصاد زیارت توجه ویژه‌ای داشت، گفت: اگر مدل‌های عالمانه‌ای را در خصوص اقتصاد زیارت در شهرستان اجرایی کنیم قطعاً آورده بسیار خوبی برای منطقه خواهد داشت.

وی زیارت امامزادگان را ویژند شهرستان کاشمر و منطقه ترشیز دانست و افزود: اگر به موضوع بقاع متبرکه و زیارت و تأمین زیر ساخت‌ها توجه بیشتری شود قطعاً شاهد حضور بیشتری از گردشگران مذهبی در این منطقه خواهیم بود.

امامی اذعان کرد: اگر می‌خواهیم اسم و برند شهرستان کاشمر توسعه پیدا کند باید رویدادسازی کنیم و از تمامی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری به بهترین نحو استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: شورای فرهنگ عمومی هر شهرستان باید برای تمامی دستگاه‌های دولتی، اداری نظامی و انتظامی برنامه داشته باشد، از افتتاح نوزدهمین دوره نمایش‌های آئینی ایران در هفته اول ربیع‌الاول در ۸ حوزه در استان گلستان خبر داد.

باید جهاد امید داشته باشیم

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تأکید بر اینکه خدمات فرهنگی شهر باید در مجموعه شهید مدرس به کارگیری شود، افزود: در اجرای برنامه‌های فرهنگی ابتدا باید از چنین فضاها و بقاع متبرکه استفاده شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از مراکز مهم استان‌های کشور زیرساخت‌های فرهنگی معنوی و مذهبی کاشمر را ندارند، تصریح کرد: باید در شرایطی که دشمن جنگ شناختی و تحریف را کنار تحریم قرار داده جهاد امید داشته باشیم و به اجتماعات مشارکت محور و فرهنگ مادی منطقه توجه کرد.

پنج اولویت مهم در حوزه فرهنگ عمومی کشور

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه به پنج اولویت مهم در حوزه فرهنگ عمومی کشور اشاره کرد و افزود: پنج اولویت از بیانات رهبر معظم انقلاب در تعیین شعار سال احصا شده که البته برخی اولویت‌های عمومی نظام فرهنگی کشور است.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ کار و تولید، پایداری خانواده و زیست عفیفانه، انسجام اجتماعی و اعتماد به نفس ملی، پرهیز از اسراف و تجمل و نیز افزایش سرانه و مصرف فرهنگی از اولویت‌های اعلام شده برای شورای فرهنگ عمومی در سال ۱۴۰۲ است.

تصویب هفت روز محصول در کمیسیون تقویم کشور

امامی با بیان اینکه ما در عرصه‌ اجتماعی، فرهنگی، تربیتی‌مان با یک شکاف فرآیندهای بین فرهنگ رسمی و فرهنگ عمومی مواجه هستیم، گفت: برخی از اتفاقات روی داده در کشور نتیجه غفلت‌ از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است.

وی بهره‌گیری از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی هر شهرستان را برای پیشبرد اهداف فرهنگی آن منطقه ضروری دانست و اذعان کرد: مصوبات شورای فرهنگ عمومی، قانونی، الزام‌آور و اجرای آن بر اساس ابلاغ وزیر کشور به استانداران سراسر کشور، الزامی است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: هفت روز محصول در کمیسیون تقویم کشور به تصویب رسیده و اگر در شورای فرهنگ عمومی هم به تصویب برسد نهایی خواهد شد که اولین آن زعفران است.

وی بیان کرد: اگر بتوانیم در هفته‌های فرهنگی محصولاتی که به سبک زندگی مردم منطقه مربوط می‌شود را ارائه دهیم قطعاً توفیقات بسیار خوبی خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع : ایسنا خراسان رضوی

حتما ببینید

گزارش تصویری؛ چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ

چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی با حضور تولیدکنندگان این محصول با ارزش و محصولات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *