یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

ورزشکاران بومی خراسان رضوی محروم از سالن اختصاصی/اجرای طرح استعدادیابی هفت سنگ برای اولین بار

ایسنا/خراسان رضوی رئیس هیات ورزش‌ روستایی و بازی‌های بومی محلی خراسان رضوی گفت: متأسفانه ورزشکاران بازی‌های بومی محلی در شهرستان‌های خراسان رضوی به خصوص دختران از سالن اختصاصی برای تمرین و برگزاری مسابقات برخوردار نیستند.

محمد رضا خوش‌باطن در حاشیه اختتامیه مسابقات پسران و دختران هفت سنگ منطقه ۲ خراسان رضوی گرامیداشت شهدای هفته دولت که در کاشمر برگزار شد به ایسنا، افزود: علیرغم اینکه برای حضور در بخش پسران این دوره از مسابقات ۷ تیم از کاشمر، کوهسرخ، خلیل‌آباد، بردسکن، مه‌ولات و بجستان اعلام آمادگی کرده بودند اما فقط سه تیم حضور یافتند.

وی با بیان اینکه در پایان مسابقات تیم‌های بخش فرح دشت و بخش مرکزی کاشمر و مه‌ولات به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را کسب نمودند، اظهار کرد: در بخش دختران نیز از ۵ تیم نیز از دو بخش شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن، مه‌ولات حضور داشتند.

رئیس هیات ورزش‌ روستایی و بازی‌های بومی محلی خراسان رضوی بیان کرد: در بخش دختران نیز خلیل‌آباد و بخش فرح دشت و مرکزی کاشمر نیز به ترتیب توانستند مقاوم اول تا سوم را کسب کنند.

شهرستان‌های قطب ورزش هفت سنگ در استان

رئیس هیات ورزش‌ روستایی و بازی‌های بومی محلی خراسان رضوی در ادامه از کاشمر، قوچان، تربت‌جام و تایباد به عنوان قطب بازی‌های بومی محلی به خصوص در رشته هفت سنگ در خراسان رضوی نام برد و گفت: این شهرستان‌ها به لحاظ کیفیت و کمیت وضعیت بسیار خوبی در خراسان رضوی دارند.

خوش‌باطن در ادامه به وضعیت حمایت اسپانسرها از این ورزش اشاره کرد و افزود: خوشبختانه اخیراً افرادی در شهرستان‌ها و مشهد به حمایت از بازی‌های بومی محلی پرداخته‌اند.

وی با بیان اینکه تاکنون سابقه نداشته خیرین به عنوان اسپانسر از این رشته ورزشی حمایت کنند، بیان کرد: برخی هیات‌های شهرستانی نیز از تعدادی حامی مالی برخوردارند.

رئیس هیات ورزش‌ روستایی و بازی‌های بومی محلی خراسان رضوی اظهار کرد: اگر بتوانیم اسپانسرهای بیشتری را جذب کنیم قطعاً نتایج بهتری را خواهیم توانست کسب کنیم.

خوش‌باطن گفت: متأسفانه برخی شهرستان‌های خراسان رضوی مانند خوشاب، باخرز و سرخس که دور افتاده‌ و یا محروم‌اند از نظر مالی بنیه ضعیفی دارند.

شهرستانی‌های محروم از سالن اختصاصی

رئیس هیات ورزش‌ روستایی و بازی‌های بومی محلی خراسان رضوی ادامه داد: متأسفانه شهرستان‌های خراسان رضوی از سالن اختصاصی برای بازی‌های بومی محلی برخوردار نیستند و از همان سالن‌های موجود در روستاها استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه در خراسان رضوی بیش از ۱۲ هزار ورزشکار سازمان یافته در تمامی رشته‌های بومی محلی داریم، عنوان کرد: مهم‌ترین مشکلات موجود مربوط به مسائل مالی است.

اجرای طرح استعدادیابی هفت سنگ برای اولین بار در کشور

خوش‌باطن ادامه داد: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب فرموده بودند به بازی‌های بومی و محلی توجه بیشتری شود و توجه خاص به دو رشته چوگان و هفت سنگ داشتند در همین راستا امسال نیز برای اولین در سطح خراسان رضوی و حتی کشور نیز طرح استعدادیابی هفت سنگ در مقطع سنی نوجوانان برنامه‌ریزی شد.

وی با اشاره به اینکه این طرح طی ۴ مرحله اجرا می‌شود، عنوان کرد: مرحله اول مسابقات در داخل هر بخش، مرحله دوم بین بخش‌ها و مرحله سوم در سطح شهرستان برگزار شد و اکنون نیز مرحله آخر مسابقات به صورت منطقه‌ای در حال برگزاری است.

خوش‌باطن با بیان اینکه مسابقات منطقه‌ای در شش منطقه خراسان رضوی در حال برگزاری است، اظهار کرد: در هر منطقه ۵ تا شش تیم حضور دارند که آخرین سری مسابقات بخش نوجوانان پسر در کاشمر برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه بیست و هفتم شهریورماه امسال مسابقات ناحیه‌ای برگزار می‌شود، گفت: تا به امروز حدود ۵۰ نفر از نوجوانان مستعد دوره مقدماتی گزینش شده‌اند و ۳۰ نفر دیگر نیز در مرحله نهایی انتخاب می‌شوند.

رئیس هیات ورزش‌ روستایی و بازی‌های بومی محلی خراسان رضوی با اعلام اینکه در مجموع ۸۰ نفر از بهترین نوجوانان پسر رشته ورزشی هفت سنگ خراسان رضوی انتخاب خواهند شد، افزود: در مسابقات ۸۱ تیم از ۸۱ بخش خراسان رضوی در قالب ۸۱۰ نفر شرکت کرده بودند که مرحله نهایی در مشهد یا بینالود برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در مجموع ۸۱۰ نفر دختر و ۸۱۰ نفر دختر شرکت کرده بودند، اظهار کرد: نوجوانان مستعدی که انتخاب شدند پس از شرکت در چند اردو منتخبین برای تیم خراسان رضوی انتخاب و به مسابقات نوجوانان کشور اعزام خواهند شد.

مسابقات چوب کشی بزرگ‌سالان خراسان رضوی برگزار می‌شود

خوش‌باطن با اشاره به اینکه به زودی جشنواره جام پرچم نیز برگزار خواهد شد، گفت: تا پایان شهریورماه باید مسابقات شهرستانی و سپس استانی را برگزار کنیم. تیم منتخب خراسان رضوی نیز در ۵ رشته بومی شامل دال پلان، هفت سنگ انفرادی، پلخمون، گانیه و حرکات آئینی به مسابقات کشوری اعزام خواهد شد.

وی ادامه داد: برای شش ماهه دوم در نظر داریم که مسابقات چوب کشی بزرگ‌سالان خراسان رضوی را برگزار کنیم که در نهایت تیم‌های منتخب برای مسابقات کشوری که هم‌زمان با دهه فجر برگزار می‌شود شرکت خواهند نمود.

کمتر از ۱۰ درصد بازی‌های بومی محلی به صورت کشوری برگزار می‌شود

وی با بیان اینکه تاکنون در خراسان رضوی ۲۰۰ رشته بازی‌های بومی محلی را شناسایی نموده‌ایم که ۱۷ رشته کمتر از ۱۰ درصد به صورت کشوری برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: چون ورزش‌های بومی محلی به امکانات و تجهیزات خاصی نیاز ندارد از این نظر در وضعیت مطلوبی به سر می‌بریم.

رئیس هیات ورزش‌ روستایی و بازی‌های بومی محلی خراسان رضوی همچنین به جایگاه ورزش‌های بومی محلی در مدارس اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در مدارس و دانشگاه‌ها انجمن ورزش‌های بومی محلی تأسیس و راه‌اندازی شده و طی سال گذشته و امسال نیز مسابقات برگزار شده است.

وی با اعلام اینکه فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی فقط از مسابقاتی که به صورت کشوری برگزار می‌شود و اداره کل هم برای اعزام ورزشکاران به مسابقات کشوری حمایت‌های مالی را دارد، بیان کرد: باقی نیازها با خودیاری مردم و تلاش‌های هیات‌ها تأمین می‌شود.

خوش‌باطن با تأکید بر اینکه ما وظیفه داریم بازی‌های بومی و محلی را برای نسل کنونی احیا و به نسل آینده انتقال دهیم، گفت: جذابیت‌های نهفته در بازی‌های بومی محلی ایران باید از طریق جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی به نسل جوان معرفی شود.

وی اهمیت بازی‌های بومی و محلی را در حفظ و بقاء خرده فرهنگ‌ها بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: بازی‌های بومی و محلی نقش ویژه‌ای در فرهنگ هر منطقه دارند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا خراسان رضوی

حتما ببینید

نصب پایه چراغ دکوراتیو در بلوار ورودی روستای قوژدکاشمر به همت دهیاری و شورای اسلامی روستا

بنا به گزارش واحد خبری و رسانه روستا ؛توسط دهیار محترم و با حمایت شورای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *