شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

محور خلیل‌آباد ـ بردسکن، جاده‌ای که بوی مرگ می‌دهد

محور خلیل‌آباد به بردسکن یکی از مرگبار‌ترین جاده‌های استان خراسان رضوی است که بعد از گذشت ۱۷ سال به بهانه‌های مختلف پیشرفت این جاده متوقف شده و همچنان بوی مرگ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری روستای قوژد ؛ جاده‌ها مسیرهای بلندی هستند برای رسیدن به مقصد اما گاهی همین جاده‌ها مقصدی در این دنیا ندارند، چه خدانگه‌دارهایی که به سلامی دوباره منتهی نمی شوند و چشمانی که به راه خیره باقی می‌ مانند.

سوانح جاده‌ای بخش اعظمی از مرگ‌ومیر را در کشور به خود اختصاص می‌دهد، جاده‌هایی که به ارابه‌های مرگ تبدیل می‌شوند و حجله خون را برای جوانان زیادی برپا می‌کنند و چه‌بسا جوانان و نخبگانی که می‌توانستند برای کشور مفید باشند و بر اثر بی‌احتیاطی رانندگان و دلایل دیگری، شهد تلخ مرگ را می‌نوشند و داغی ابدی بر سینه عزیزانشان برجا می‌گذارند.

شهرستان خلیل‌آباد در مجموع بالغ بر ۱۶۹.۵ کیلومتر راه بین‌شهری و روستایی دارد که ۵۳.۵ کیلومتر راه بین‌شهری و ۱۱۶ کیلومتر راه روستایی است.

استفاده از وسایل نقلیه نسبت به میزان جمعیت در شهرستان خلیل‌آباد در سال‌های گذشته به‌شدت افزایش‌یافته و این عامل به دلایل متعدد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی سبب بروز تخلفات و تصادفات درون‌شهری و برون‌شهری بی‌شماری شده است.

جاده خلیل‌آباد – بردسکن تنها محور مواصلاتی شهرستان خلیل‌آباد به پایتخت کشور و استان‌های جنوبی است که به دلیل موقعیت ارتباطی  که دارد فاصله زمانی رسیدن مسافران را به این استان‌ها کوتاه‌تر کرده و ازاین‌رو و همچنین به دلیل باغات کشاورزی و ارتباطاتی که با شهرستان بردسکن وجود دارد، مورد استقبال رانندگان قرار گرفته است.

اما این جاده فاقد استانداردهای لازم برای حفظ جان مسافران است و متأسفانه به دلیل اهمال‌کاری و بهانه‌جویی‌های مختلف از سوی مسئولین ذی‌ربط برای حل مشکلات این محور، مسافرت در آن با بیم و امید بسیاری صورت می‌گیرد.

مردم این خطه هر لحظه باید منتظر حادثه‌ای جدید و دلخراش باشند؛ تصادفاتی که در این محور رخ می‌دهد به علت تداخل خودروهای سنگین و سواری اغلب مرگبار است، و متأسفانه سالانه عده قابل‌توجهی از همشهریان عزیزمان بر اثر تصادف در این محور به کام مرگ فرومی‌روند.

چه مادرانِ زیادی که نور چشم خود را در این جاده ازدست‌داده‌اند؛ و پدرانی که در غم ازدست‌دادن فرزند، همچنان به سوگ نشسته‌اند.

حدود ۱۷ سال است که دو بانده شدن محور خلیل‌آباد به بردسکن به مطالبه مردم این شهرستان تبدیل شده اما هنوز پاسخ آن فراتر از تکرار وعده‌ها نبوده است.

افزون بر ۱۷ سال قبل، مطالعات احداث باند دوم شادمهر – کاشمر – خلیل‌آباد – کندر – بردسکن انابد به طول ۱۲۰ کیلومتر، آغاز شد و ۶۰ کیلومتر تا کاشمر و ادامه مسیر به سمت خلیل‌آباد، بردسکن و انابد است.

محور کاشمر به سمت خلیل‌آباد به طول ۱۴ کیلومتر در سال ۸۹ به علت ترافیک محلی که داشت، در اولویت فاز اول اجرا قرار گرفت همچنین کلنگ اجرای باند دوم محور خلیل‌آباد به بردسکن، در سال ۸۶ زده شد.

پروژه تعریض و دو بانده شدن محور خلیل‌آباد به بردسکن که شاه‌راهی برای تردد چند هزار وسیله نقلیه سبک‌وسنگین در روز به ۸ استان کشور است سال‌هاست به دلیل پیچ‌وخم‌های اداری و کمبود اعتبار معطل‌مانده است.

یک روز پول نیست و روزی ماشین!
یک روز قیر نداریم و روزی قیف!
روزی جاده مجوز ماده ۲۳ ندارد!!! و روزی تیرهای برق مزاحم هستند! و هزار بهانه و اما و اگر دیگر دست در دست هم داده تا وضعیت محور خلیل‌آباد به بردسکن کماکان مرگبار باشد.

 

معارضان ملکی و تیرهای برق عامل توقف پروژه است / ۱۳۵ تیر برق در ۵ کیلومتر اول جابه‌جا شده‌اند

محمد ذاکری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یار خراسانی»؛ اظهار داشت: پروژه باند دوم محور خلیل‌آباد به بردسکن بیش از یک دهه گذشته از محل اعتبارات استانی شروع شد و به دلیل معارضان ملکی و تیرهای برق و معارضان تأسیساتی پروژه و مشکلات اعتباری متوقف شد.

وی همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: در سال گذشته با پیگیری‌هایی که نماینده مردم کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی و پشتیبانی استانداری و اداره کل راه و شهرسازی توانستیم ردیف اعتبارات ملی در پیوست قانون بودجه بگیریم و از سال جاری توانست به‌صورت یک ردیف مستقل و پایدار اعتبار بگیرد.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه حل مشکل معارضین تأسیساتی در اولویت کار قرار داشت، تصریح کرد: با هماهنگی که با استانداری و تأکید مدیرکل اداره راه و شهرسازی خراسان رضوی انجام شد، جابه‌جایی تیرهای برق در اولویت کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲ ماه است که جابه‌جایی تیرهای برق در ۵ کیلومتر محدوده اول در حال انجام است، اذعان کرد: بالغ بر ۱۳۵ تیر برق جابه‌جا شده است و در اولین فرصت که بتوان خاموشی گرفت، انتقال شبکه هم انجام خواهد شد.

ذاکری با تأکید بر اینکه پروژه باند دوم محور خلیل‌آباد به بردسکن ۵ میلیارد تومان اعتبار گرفته است، عنوان کرد: قطعاً این میزان اعتبار برای تکمیل این پروژه کافی نیست و با پیگیری‌هایی که داشتیم، معاون برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی در هفته جاری با دعوت استاندار خراسان رضوی و نماینده مردم کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ، به منطقه دعوت شد و بازدیدی از منطقه خواهد داشت.

وی همچنین تشریح کرد: امیدواریم با پیگیری‌هایی که انجام می‌شود و تقویت اعتبار بتوانیم مناقصه تکمیل عملیات این پروژه را هم انجام بدهیم.

کاش مسئولین استان و شهرستان که بعضاً هم در شهرستان نیستند، حفظ جان شهروندان را  بیش‌ازپیش جدی‌ بگیرند و چاره‌ای برای حل بحران یکی از حادثه‌خیزترین جاده‌های خراسان رضوی بیندیشند.

باشد که با برنامه‌ریزی مناسب و به‌موقع علاوه بر امنیت جان شهروندان، دیار تاکستان‌های سرسبز و قطب کشاورزی خراسان رضوی نیز از این مشکل جاده مرگ رهایی پیدا کنند.

منبع : یارخراسانی 

انتهای پیام/

 

حتما ببینید

گزارش تصویری؛ چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ

چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی با حضور تولیدکنندگان این محصول با ارزش و محصولات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *