شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشمر خبر داد: کاشت گیاه دارویی آنغوزه برای اولین بار در کاشمربا همکاری اعضای کانون جوانان روستایی و عشایری قوژد

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: نیم هکتار از اراضی زراعی شهرستان کاشمر در سمت اراضی فروتقه به سمت قوژد  برای نخستین بار زیر بار کشت گیاه دارویی آنغوزه رفت.

دکتر قربانپور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری روستای قوژد ؛ با بیان اینکه کاشت آنغوزه در شرایط اقلیمی شهرستان کاشمر در فصل پاییز امکان پذیر است، اظهار داشت: آنغوزه را می توان به صورت بذری و نشائی کاشت کرد ولی اگر به صورت نشائی کاشت شود دوره برداشت و دستیابی به عملکرد بیشتر را چندین سال کوتاه تر می کند.

وی با اشاره به اینکه  مصرف پایین آب، سوددهی بالا و امکان صادرات محصول از مزایای کاشت گیاه دارویی آنغوزه است، خاطرنشان کرد: کشت این گیاه گامی موثر در توانمند سازی جامعه محلی و کمک به بهبود معیشت ساکنان محلی است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر با تاکید بر اینکه کاشت گیاهان دارویی به دلیل نیاز آبی کم در شرایط خشکسالی و قابلیت تولید در زمین‌های کم بازده می‌تواند در افزایش بهره وری از منابع آب و خاک موثر باشد، تصریح کرد: کشت محصولات کشاورزی متناسب با آب و هوا و موقعیت جغرافیایی علاوه بر کاهش مصرف آب می‌تواند به اشتغال در بخش کشاورزی کمک کند.

وی با بیان اینکه صمغ آنغوزه که از ریشه آن استحصال می‌شود، در صنعت برای تهیه چسب الماس و در پزشکی به عنوان ضد تشنج، ضد انگل، قاعده آور، بادشکن و برای درمان هیستری و دفع آفات خاکزی به کار می‌رود، اذعان کرد: از گیاه آنغوزه برای درمان زخمهای چرکی، ناراحتی‌های معده و انگل‌های گوارشی، برونشیت مزمن، تنگی نفس و خلط آور مصرف سنتی داشته و در صنایع غذایی، عطرسازی، رنگسازی و ساخت مواد پاک کننده کاربرد دارد.

قربان پور همچنین عنوان کرد:  با توجه به تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی ها، بازنگری در الگوی کشت ضروری است تا از هدررفت منابع تولید از جمله منابع آبی جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه کاشت این گیاه با همکاری گروه های جهادی بسیج سازندگی از حوزخ مقاومت بسیج مالک اشتر پایگاه بسیج ثارالله ؛ اعضای کانون جوانان روستایی و عشایری روستای قوژد انجام گردید .

انتهای پیام/

حتما ببینید

🎥فروشگاه مقدم – حقدوست

[ ویدئو ] افتتاح فروشگاه مقدم – حقدوست در روز یکشنبه ۶ اسفندماه ۱۴۰۲ همزمان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *