یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

نبود تصفیه‌خانه مجهز؛ درد پنهان شهرک صنعتی کاشمر

دور از شهر، فاجعه زیست‌محیطی رخ می‌دهد؛
شهرک صنعتی کاشمر، با اینکه پتانسیل‌های تولیدی بالایی برای شهرستان پدید آورده؛ اما اگر به لحاظ زیست‌محیطی به آن توجه نشود خطرات جدی برای محیط زیست به وجود خواهد آورد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری  روستای قوژد ؛ طبق  مصوبه هیئت ‌وزیران هر شهرک صنعتی پس از احراز شرایط سه‌گانه شامل «واگذاری ۵۰ درصد شهرک، بهره‌برداری حداقل ۳۰ درصد واحدها و تولید ۱۰۰ مترمکعب فاضلاب صنعتی» مکلف و ملزم به تأسیس، راه‌اندازی و به‌کارگیری مداوم سامانه تصفیه فاضلاب صنعتی است.

شهرک صنعتی کاشمر از سال ۱۳۷۴ فعال شده و ۴۲ پروانه بهره‌برداری در آن صادر شده ‌است که یک واحد گیاهان دارویی، پنج کارخانه قند و کارخانه فرآورده‌های لبنی از مهم‌ترین واحدهای فعال این شهرک صنعتی محسوب‌ می‌شوند.

مساحت کل شهرک صنعتی کاشمر ۱۴۷ هکتار است که مساحت صنعتی آن ۹۳ هکتار و مساحت فاز عملیاتی آن ۱۴۷.۴ هکتار می‌باشد.

فاصله این شهرک تا مرکز استان ۲۷۰ کیلومتر، تا مرکز راه‌آهن ۱۰۵ کیلومتر، تا فرودگاه ۲۳۵ کیلومتر، تا گمرک ۲۹۰ کیلومتر و تا بندر انزلی ۶۸۰ کیلومتر است و از امکانات آب، برق و تلفن برخوردار بوده و دسترسی به اینترنت دارد.

شهرک صنعتی کاشمر بر روی ۶ رشته قنات فعال قرار گرفته که معیشت چند روستا به این قنات‌ها وابسته است و با رهاشدن فاضلاب واحدهای صنعتی هر لحظه بیم تخریب و آلودگی قنات‌ها وجود دارد به‌طوری‌که تاکنون نیز چندین بار، مشکلاتی در برخی روستاها از جمله فرح‌آباد رخ داده و ازآنجاکه دشت کاشمر، بحرانی‌ترین دشت کشور از نظر منابع آبی است ضرورت دارد بیش از این به فکر حفاظت و پرهیز از تخریب قنات‌ها باشیم.

تصفیه پساب صنعتی اگر به‌درستی صورت گیرد می‌تواند بخشی از آلودگی آب را رفع کند و آن را برای مصارف صنعتی و کشاورزی غیر مثمر مناسب سازد.

موضوع مهمی که در خصوص استقرار شهرک‌های صنعتی در حوزه زیست‌محیطی باید لحاظ شود مدیریت پسماند صنعتی و ویژه تولیدی در صنایع است.

بنا به گفته مسئولان تا ۴ ماه آینده تصفیه‌خانه شهرک صنعتی کاشمر به بهره‌برداری می‌رسد؛ ولی تا آن زمان چه فردی پاسخگوی ورود این حجم از آلودگی به دشت پشت شهرک صنعتی و احتمالاً ۶ رشته قنات است؟

پیشرفت ۸۵ درصدی پروژه تصفیه‌خانه شهرک صنعتی کاشمر

فرشچی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یار خراسانی»؛ دراین‌خصوص اظهار داشت: ثبت مطالعات تصفیه‌خانه شهرک صنعتی کاشمر از سال ۹۷ آغاز شده است.

وی با بیان اینکه آنچه که بایستی در شهرک‌های صنعتی اتفاق بیفتد تا تصفیه‌خانه شهرک صنعتی احداث شود این است که ۵۰ درصد زمین باید واگذار شود و ۳۰ درصد واحدهای صنعتی به بهره‌برداری برسند و حداقل ۱۰۰ مترمکعب هم فاضلاب داشته باشد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه این اتفاق تا سال ۹۷ و ۹۸ در شهرک صنعتی کاشمر نیفتاده بود و علی‌رغم اینکه ۳ عامل مدنظر وجود نداشت؛ ولی پیمان مشاور گرفته و طراحی انجام شد، خاطرنشان کرد: در پایان سال ۹۹ پیمانکار انتخاب شد و بنا بر دلایلی که به لحاظ شرایط کرونایی و افزایش تورمی وجود داشت در بحث اجرا و تکمیل‌کردن پروژه تصفیه‌خانه شهرک صنعتی کاشمر وقفه ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه پروژه تصفیه‌خانه شهرک صنعتی کاشمر در حال حاضر ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم که تا ۴ ماه آینده به بهره‌برداری برسد، تصریح کرد: ساختمان‌های جانبی این پروژه ۱۰۰ درصد تکمیل و محوطه‌سازی و حفاری کانال‌ها به اتمام رسیده و برخی از وسایل موردنظر خریداری شده است.

فرشچی با بیان اینکه هماهنگی لازم با محیط زیست وجود دارد و تا زمانی که تصفیه‌خانه شهرک صنعتی احداث و ایجاد نشده، واحدهای صنعتی ملزم هستند فاضلاب خود را تصفیه و به جاهایی که محیط زیست معرفی کند هدایت شود، اذعان کرد: محیط زیست نظارت کافی را دارد و در کاشمر هم نظارت‌ها وجود دارد و واحدهای صنعتی که تخلف می‌کنند به مراجع قانونی معرفی می‌شوند.

انتهای پیام/

منبع : یارخراسانی

حتما ببینید

نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش در کاشمر خبر داد: کاشمر آماده رقابت ۳ هزار داوطلب کنکور سراسری

نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش در کاشمر گفت: تمهیدات لازم برای برگزاری نوبت اول آزمون سراسری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *