یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تیغ خاموشی‌ها زیر گلوی پسته خلیل‌آباد؛ تولید پسته خلیل‌آباد ۵۰ درصد کاهش یافت

گرمای هوا و خاموشی چاه موتورها موجب کاهش ۵۰ درصدی تولید پسته در شهرستان خلیل‌آباد شد که این موضوع نگرانی‌های زیادی را برای بهره‌برداران به وجود آورده است.

چند سالی است که با فرارسیدن فصل تابستان، افزایش دمای هوا و در پی آن افزایش مصرف برق خاموشی در بخش‌های صنعت، کشاورزی و… مشاهده می‌شود که این موضوع نگرانی‌های زیادی را برای بهره‌برداران به وجود آورده است. خاموشی‌هایی که اگرچه مسئولان رغبتی به اجرای آن ندارند؛ اما برای کنترل مصرف برق در فصل گرما خود را ناگزیر از انجام آن می‌دانند.

صنعت کشاورزی که در سال‌های اخیر به دلیل تغییرات آب‌وهوایی متحمل خسارت‌های زیادی شده، حالا در فصل تابستان نیز خاموشی‌ها به شکل دیگری به آن خسارت وارد می‌کند؛ زیرا این صنعت وابستگی زیادی به برق دارد. چاه‌های کشاورزی با برق کار می‌کند و خاموشی‌های تابستانه باعث اختلال در بحث تولید و کشاورزی می‌شود.

خاموشی چاه‌های کشاورزی در حالی اجرا می‌شود که بسیاری از کشاورزان معتقدند خاموشی چاه‌های کشاورزی در زمان برداشت محصول یکی از مهم‌ترین معضلات و مشکلات پیش روی بخش کشاورزی است و ضررهای بسیاری را به این بخش وارد کرده است.

این کمبود آب باعث خسارت میلیاردی بهپسته کاران خلیل‌آبادی شده است و هم محصولات امسال آن‌ها را از بین برده و هم جوانه‌های سال بعد را خشکانده است و باعث ضرر و زیان چندمیلیاردی به این کشاورزان شده است.

خاموشی چاه موتورها تأثیر زیادی در کاهش ۵۰ درصدی تولید پسته داشته است

محمود شبان، مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد در گفت‌وگو با صبح توس با اشاره به خسارت‌های وارده بر تولیدات پسته خلیل‌آباد طی سال جاری اظهار داشت: هر ساله از باغات پسته این شهرستان حدود ۵ هزار تن پسته برداشت می‌شود که این میزان در سال جاری نسبت به سال قبل ۵۰ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰۲۰ هکتار باغ در این شهرستان زیر کشت پسته قرار دارد که کار فراوری پسته توسط ۲۰ واحد ترمینال ضبط پسته و ۵۰ دستگاه خانگی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: قسمت اعظم این محصول در دهستان کویر بخش ششطراز شهرستان واقع شده که دارای آب شور بوده و منطقه‌ای کویری محسوب می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با تأکید بر اینکه در سال جاری از ۲۰ مرداد کار برداشت محصول پسته شروع شد و تا پایان شهریورماه ادامه داشت، تصریح کرد: فندقی، اکبری، احمد آقایی، کله‌قوچی، بادامی و سفید از ارقام اصلی کشت شده در باغات شهرستان است و ارقام فندقی و بادامی بیشترین فراوانی در بین ارقام منطقه را دارد.

وی همچنین ادامه داد: در سال زراعی جاری باتوجه‌به کاهش نزولات آسمانی، بروز خشکسالی، افزایش بی‌سابقه دما و در نتیجه آن بالارفتن شوری آب و از طرف دیگر خاموشی متناوب چاه موتورها موجب تنش بالایی به درختان شده و تأثیر زیادی در کاهش تولید پسته شهرستان داشته است.

شبان با بیان اینکه در خصوص مدیریت تلفیقی آفات پسته بخصوص پسیل پسته اقدامات خوبی از جمله نصب کارت زرد، مبارزه غیرشیمیایی با پسیل و… صورت‌گرفته است، اذعان کرد: در بین محصولات کشاورزی پسته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه پسته یکی از محصولات عمده صادراتی بخش کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد است، عنوان کرد: پسته مهم‌ترین محصول ارزآور کشاورزی و پس از نفت و فرش سومین کالای مهم صادراتی ایران است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد همچنین تشریح کرد: پسته خلیل‌آباد به کشورهای امارات متحده عربی، کره جنوبی، قزاقستان، ترکیه، عراق، هند و آلمان صادر می‌شود و از جمله مشکلاتی که هر ساله پسته کاران با آن درگیر هستند نوسانات قیمت این محصول در بازارها است.

انتهای پیام/

منبع : یار خراسانی

حتما ببینید

مرکز آموزش عالی کاشمر میزبان لاله زهرایی شد+عکس

همزمان با عزاداری ایام فاطمیه، پیکر مطهر شهید ۲۳ ساله عملیات کربلای یک بر روی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *