رئیس کمیته مردمی بانوان خراسان رضوی با بیان اینکه در هر ۲۴ ساعت، دو هزار سقط جنین داریم که تنها هفت درصد آن علمی است گفت: تغییرات سبک زندگی، بزرگترین چالش جمعیتی ماست و چنانچه تدابیری اندیشه نشود در آینده دو استان گیلان و همدان را روی نقشه نخواهیم نداشت.

به گزارش پایگاه خبری روستای قوژد ؛ همایش پویایی بالندگی جوانی جمعیت ظهر امروز با حضور رئیس کمیته مردمی بانوان خراسان رضوی در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان کاشمر برگزار شد.

زهرا سوارکار، رئیس کمیته مردمی بانوان خراسان رضوی در این همایش در تبیین جنگ جمعیتی گفت: جمعیت یک مؤلفه قدرت است و یکی از ابزارهایی که نظام سلطه استفاده می کند جمعیت است.

سالهای زیادی است که در جنگ جمعیتی قرار داریم

وی بیان داشت: سالهای سال است که در جنگ جمعیتی قرار داریم جنگی که در وزارت دفاع آمریکا سناریوی آن را برای کشورهای در حال توسعه از جمله ایران طراحی کردند و طی این سالها با سیاست‌هایی که در پیش گرفتند اهداف خودشان را پیاده می‌کنند.

سوارکار افزود: دولت برای حل این بحران مصمم است و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را که در دوره گذشته نوشته شده ولی ابلاغ نشده بود را در این دولت ابلاغ و اجرا و عملیاتی کرده است.

رئیس کمیته مردمی بانوان خراسان رضوی با بیان اینکه جنگ جمعیتی علیه ایران به نزدیک ۷۰ سال قبل  بر می‌گردد و بعد از پیروزی انقلاب شدت گرفته است گفت: سال ۱۳۳۰ با ۱۸ میلیون نفر وضعیت خوبی در آمار ازدواج و فرزندآوری داشتیم.

نخستین سیاست‌های جنگ جمعیتی در ایران از سال ۱۳۳۴ شروع شد

وی افزود: اما اولین سیاست‌های جنگ جمعیتی در ایران از سال ۱۳۳۴ شروع شد و در وزارت بهداری وقت با عناوین جذاب حمایت از خانواده این اقدام را شروع کردند و در حقیقت اهدافشان اهداف پیشگیرانه از توسعه نسل بود.

سوارکار بیان داشت: سال ۱۳۳۴ وزارت بهداری وقت، اداره بهداشت مادر و کودک را در ایران با حمایت سازمان‌های بین‌المللی تأسیس کرد اما هدفشان ارائه خدمات پیشگیری از بارداری بود.

اولین عقیم سازی در سال ۱۳۵۰ بویژه در روستاها شکل گرفت

وی تبیین کرد: بعد از اعمال سیاست‌های جنگ جمعیتی، اولین عقیم سازی در سال ۱۳۵۰ بویژه در روستاها و مناطق دورافتاده ایران شکل گرفت و توجیه و استدلال وزارت وقت و مسئولین و جمعیت شناسان و جامعه شناسان این بود که ایران در حال انفجار جمعیتی است و باید سیاست‌های پیشگیرانه اتفاق بیفتد.

مشاور امور بانوان در شهرداری مشهد افزود: سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۶ یک درصد کاهش رشد جمعیت در دستور کار وزارت بهداری قرار گرفت یعنی یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نباید در این مدت ۵ ساله دنیا بیایند. یا باید سقط شوند و یا باید پیشگیری شود تا یک درصد کاهش رشد جمعیت در ایران محقق شود که بخشی از این سیاست‌ها به نتیجه رسید.

وی گفت: بعد از پیروزی انقلاب تقریبا ۳۴ میلیون نفر جمعیت داشتیم و از نظر جمعیتی، وضعیت نگران کننده و خطرناکی نداشتیم ضمن اینکه بعد از اتمام جنگ هم چیزی به عنوان تک فرزندی مفهومی نداشت.

از اواخر دهه ۸۰ سیاست‌های پیشگیری از افزایش جمعیت در کشورمان جدی شد

سوارکار ادامه داد: سال ۶۵ که در بحبوحه جنگ بودیم و خیلی از مشکلاتمان از جمله بیکاری، کمبود فضای آموزشی و بسیاری دیگر از مشکلاتمان قابل مقایسه با امروز نبود اما هر خانواده ایرانی به طور متوسط هفت فرزند داشت اما از اواخر دهه ۸۰ به بعد سیاست‌های پیشگیری از افزایش جمعیت در کشورمان جدی شد و عنوان می‌کردند که ایران در حال انفجار جمعیت است.

وی خاطرنشان کرد: اواخر عمر شریف امام (ره) بود که مسئولین مربوطه خدمت ایشان گزارش را ارائه دادند و عنوان کردند که ایران در آینده نزدیک دچار انفجار جمعیت می‌شود و ما با مشکل منابع و کمبود آب و غذا و مسکن و فضای آموزشی و غیره مواجه می‌شویم و باید سیاست‌های تحدید نسل را اعمال کنیم.

امامین انقلاب: ایران ۱۵۰ الی۲۰۰ میلیون نفر ظرفیت رشد جمعیت را دارد/ اگر قرار است سیاست کنترلی اعمال شود بعد از این ظرفیت اعمال شود.

رئیس کمیته مردمی بانوان خراسان رضوی افزود: حضرت امام (ره) ارجاع به متخصصین دادند که در این حوزه تصمیم بگیرند اما نظر خودشان را بیان کرده و فرموده بودند: برابر آمارهایی که داریم در ایران طبق ظرفیت‌هایی که برابر با مطالعات نشان داده شده است قابلیت افزایش جمعیت تا ۱۵۰ میلیون نفر را داریم و اگر قرار است سیاست‌های کنترلی انجام شود بعد از تشکیل جمعیت ۱۵۰ میلیون نفر انجام شود.

وی بیان داشت: بعد از رحلت حضرت امام خمینی (ره)، مجدد این مسأله مطرح شد که حضرت آقا هم نظرشان را فرمودند که ایران ۱۵۰ الی۲۰۰ میلیون نفر، ظرفیت رشد جمعیت را دارد و اگر قرار است سیاست کنترلی اعمال شود بعد از این ظرفیت اعمال شود.

متأسفانه با امام (ره) و مقام معظم رهبری همراهی نشد

سوارکار افزود: متأسفانه همراهی اتفاق نیفتاد و با شدت و فشار برای تحدید نسل، قانون چهار ماده‌ایی در سال ۱۳۷۲ تنظیم و شورای نگهبان وقت تأیید و مجلس هم تصویب کرد و یکی از این چهار ماده که ابلاغ شد این بود که خدمت اجتماعی و درمانی به فرزند چهارم به بعد حذف شود.

وی ادامه داد: قرار بود سیاست‌های تحدید جمعیت سال ۱۳۷۲ در مدت دو دهه و با یک شیب ملایم اجرا شود اما شتابزدگی مسئولان وقت بی‌سابقه ترین مدل کنترل جمعیت در طول تاریخ انقلاب ایران را رقم زد و در کمتر از چهار سال ما بیش از یک درصد کاهش جمعیت داشتیم.

مشاور امور بانوان در شهرداری مشهد  تبیین کرد: نرخ رشد جمعیت ما در سال ۱۳۸۵ به یک و ششم دهم رسید و در سال ۸۸ به یک و دو دهم رسید و به عبارتی با انقراض نسل مواجه شدیم و سازمان ملل یک سناریو دارد که چنانچه ایران با همین مدل و شیب پیش برود ایران در سال ۱۴۸۰ ، سی و یک میلیون نفر جمعیت خواهد داشت که ۴۷ درصد آن سالمند هستند.

بخشی از سیاست های تحدید جمعیتی متأسفانه برگرفته از نظریه مالتوس است

وی گفت: طبق نظریه مالتوس راز بقا در این است که با هر ورودی الزاما باید خروجی‌هایی داشته باشیم حتی اگر خروجی اجباری باشد یعنی با هر زاد و ولدها و با هر تولید و مثل ها و تولید نسل ها باید بخشی از نسل حذف شود و اگر غیر از این باشد عده‌ایی از گرسنگی می‌میرند و به هر دلیل ممکن باید این اتفاق بیفتد تا راز بقا ماندگاری داشته باشد.

سوارکار افزود: برای تحقق این نظریه یا باید سقط جنین اتفاق بیفتد و یا باید بچه به دنیا نیاید و یا جنگ‌هایی در کشورها اتفاق بیفتد و بخشی از سیاست های تحدید جمعیتی متأسفانه برگرفته از این نظریه مالتوسی است.

وی با بیان اینکه چنانچه با همین روند کاهش جمعیتی پیش برویم قدرت جوانی جعیت را از دست می‌دهیم گفت: هر کشوری که بتواند از بازه زمانی پنجره جمعیتی خود که ۵۰ سال است استفاده کند این جمعیت جوان خواهد ماند و ایران کنونی با ۸۰ میلیون نفر جمعیت، پنجره جمعیتی آن از اوایل دهه ۱۳۸۰ باز شده در  سال ۱۴۳۰ بسته می‌شود. بنابراین زمان زیادی نداریم.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تصویب و در حال اجرا شدن است

رئیس کمیته مردمی بانوان خراسان رضوی با اشاره به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که ۷۳ ماده و ۸۱ تبصره دارد گفت: این قانون در دولت سیزدهم تصویب شد که تکالیفی را برای دستگاههای مختلف مشخص کرده و بیش از نیمی از قانون در شبکه بهداشت تعریف می‌شود و اکنون وارد سومین سال این قانون شدیم.

وی بیان کرد: به فرموده مقام معظم رهبری «یکی از خطراتی که انسان درست به عمق آن فکر می‌کند، تن او می‌لرزد، این مسأله جمعیت است» بنابراین جهاد امروز من و شما فرزندآوری است و ضرورت است که از علم و مال خود هزینه و مشارکت کنیم.

سوارکار با تأکید به اینکه حوزه‌های علمیه، بسیج و ادارات در این موضوع بسیج شوند افزود: نرخ رشد جمعیت در کاشمر یک و سه دهم است و این خیلی نگران کننده است ضمن اینکه تعداد ازدواج‌ها هم در سطح کشور کاهشی است و کاشمر هم مستثنی از این موضوع نیست و با معضل افزایش آمار طلاق‌ها هم مواجه هستیم.

چنانچه تدابیر جمعیتی انجام نشود در آینده دو استان گیلان و همدان را نخواهیم نداشت

وی تصریح کرد: چنانچه تدابیر جمعیتی انجام نشود در آینده دو استان گیلان و همدان را روی نقشه نخواهیم نداشت؛ یک استان به دلیل آمار بالای تک فرزندی و  دیگری به دلیل آمار بالای سالمندی جمعیت‌شان پایین از میانگین کشوری است.

وی با بیان اینکه جمعیت است که هویت استانی و شهرستانی را تعیین می‌کند ادامه داد: شهرستان کلات ۶۱ الی ۶۲ روستا دارد و حدود ۱۲ الی ۱۳ روستا در شهرستان کلات خالی از سکنه شده است و هم اکنون سه شهرستان ما یعنی کلات، درگز و قوچان رشد نزولی جمعیت دارند.

رئیس کمیته مردمی بانوان خراسان رضوی عنوان کرد: آیا گیلان استان کم برخورداری است؟! آیا گیلان مشکل اقتصادی دارد؟! آیا همدان مشکل اقتصادی دارد؟! یا سبک زندگی تغییر کرده است و انگیزه فرزندآوری نداشتند و طی این دهه‌های اخیر سالمندی آنها غالب شده است.

وی در ادامه به تغییرات سبک زندگی در دو استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: جمعیت این دو استان به جمعیت کشورمان اعتبار می‌دهد در حالی که این دو استان، استان‌های برخوردار هم نیستند.

تغییرات سبک زندگی، بزرگترین چالش ما در بحث جمعیت است

سوارکار بیان کرد: تغییرات سبک زندگی، بزرگترین چالش ما در بحث جمعیت است و رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب این موضوع را مطرح کردند و ما فراموش کردیم که در کشور اسلامی زندگی می‌کنیم و از طرفی همزمان با سرعت تکنولوژی مدیریت اجتماعی و فرهنگی زندگی ما رشد پیدا نکرد.

وی افزود: ولع به تحصیل، ولع به اشتغال و مهاجرت ناشی از این تکنولوژی و تجملاتی که در رسانه ملی تزریق کردیم و حرکت های اجتماعی، مدنی و سیاسی به این سمت رفتند که نگاه مردم را به زندگی عوض کنند و تغییر دهند.

هزینه ۴۶ میلیونی نگهداری سگ را تقبل کرده اما تمایلی به فرزندآوری ندارند/۱۰ میلیون نفر در سن ازدواج هستند

رئیس کمیته مردمی بانوان خراسان رضوی با بیان اینکه امروز مخاطب ما کسی است که هزینه ۴۶ میلیون نگهداری یک الی پنج سگ را تقبل کرده اما تمایلی به فرزندآوری ندارد با این ذهنیت که کلاس دارد گفت: با جامعه ایی مواجه هستیم که ازدواج تبدیل به معضل شده و جوانان زیر بار ازدواج نمی‌روند.

وی با بیان اینکه کودک همسری فراوانی ندارد بیان داشت: یک میلیون از جوانان ما به تجرد قطعی رسیدند و ۱۰ میلیون نفر در سن ازدواج هستند و از هر صد زن، ۲۳ زن ما نابارور هستند و دو علت عمده آن افزایش سن ازدواج و تاخیر در باروری است.

سوارکار تصریح کرد: در هر ۲۴ ساعت در کشورمان دو هزار سقط جنین داریم که تنها هفت درصد آن علمی است و ۹۳ درصد آن قتل جنین است.

همه مسئولیم/ جامعه نخبگانی ما در راستای رشد جمعیتی کشورمان تلاش کنند

وی با تأکید به اینکه همه مسئولیم و باید در راستای رشد جمعیتی کشورمان تلاش کنیم یادآور شد: ضرورت است که جامعه نخبگانی ما به صورت ویژه به این موضوع ورود پیدا کنند و همه با هم با توجه به توانمندی خود در این مسیر تلاش کنیم.

خبرنگار: حوریه صادقی زیرک آباد

منبع : ترشیز  خوان