یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
SONY DSC

شرکت هنر گردآفریـد، پُلـی برای خودکفایی زنان کاشمر/ ۵۰۰ نفر مشغول به فعالیت هستند

بانوی کارآفرین کاشمری در گفت‌و‌گوی تفصیلی با ترشیز خوان؛

SONY DSC

مدیر عامل شرکت تعاونی گنجینه هنر گردآفرید کاشمر از خانواده بزرگی صحبت می‌کند که اکثر اعضای آن را بانوان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند و توسعه هنرشان که امرار معاش ۵۰۰ خانواده است نیاز به حمایت ویژه دارد.

 

به گزارش پایگاه خبری روستای قوژد ؛ شرکت تعاونی گنجینه هنر گردآفرید با هدف حمایت از زنان سرپرست خانوار و توجه به صنایع دستی کاشمر به عنوان نماد روح و پیشینه فرهنگی این شهرستان از سال ۱۴۰۱ در محل پارک بانوان افتتاح شده است.

این شرکت تعاونی مقدمات را با آموزش، حمایت فروش، تبلیغات و ایجاد محیط کار در اختیار بانوان تلاشگر قرار می‌دهد تا با اراده و پشتوانه به خودکفایی رسیده و در کنار لطافت مادرانه، اقتدار و استحکام اقتصادی و اجتماعی را تجربه کنند.

خبرنگار ترشیز خوان در همین خصوص با اکرم علیزاده، مدیرعامل شرکت تعاونی گنجینه هنر گردآفرید کاشمر و کارآفرین کشوری گفت‌و‌گویی تفصیلی انجام داده که در ادامه آمده است.

ترشیز خوان؛ لطفا از شرکت تعاونی گنجینه هنر برایمان بگویید؟

علیزاده: بانوان هنرمند شهرستان کاشمر در ۴۵ رشته صنایع دستی این شرکت فعالیت می‌کنند که در یک سال گذشته تا کنون حدود ۵۰۰  نفر مستقیم و غیر مستقیم آموزش دیدند و مشغول به فعالیت شدند.

اکثر بانوان مشغول به کار در این مجموعه بی‌سرپرست یا بدسرپرست هستند و  در حال حاضر تولیداتشان اعم از صنایع دستی و مواد غذایی در گالری پارک بانوان جهت فروش به نمایش گذاشته می‌شود و جهت فروش بیشتر محصولات در نمایشگاه‌هایی که در سطح شهرستان و شهرهای دیگر برگزار می‌شود شرکت می‌کنیم.

در سال گذشته ۸ نمایشگاه برگزار کردم و در نمایشگاهی که در مشهد الرضا (ع) برگزار شد، در جشنواره «بانوان ارزش آفرین» مسابقه‌ای برگزار شد که مقام دوم کارآفرین کشوری را کسب کردم.

در نمایشگاه‌ها اگر کار با کیفیت و بی‌نقص باشد فروش خوبی دارد و بازار هنرهایی چون حصیر بافی، فرت بافی، گل چینی، کیف‌های ترمه، کارهایی که با مفتول مسی است و به آن ملیله می‌گویند و نیز فروش گیاهان دارویی، عرقیجات و خشکبار از رونق خوبی برخوردار است.

ترشیز خوان؛ چطور با هنر آشنا شدید؟ و چرا به فکر راه‌اندازی شرکت گردآفرید افتادید؟

علیزاده: از کودکی شاهد حضور مادرم بودم که با عشق و به عنوان تفریح بافتنی، قلاب بافی، گلدوزی و خیاطی می‌کرد و در واقع می‌توانم بگویم زندگی‌ام با هنر و زیبایی گره خورده است بویژه که حضور زنان در عرصه صنایع دستی منجر به خلق نوعی زیبایی منحصر به فرد می‌شود.

در خصوص چرایی راه‌اندازی شرکت تعاونی گردآفرید باید بگویم که رشته‌های صنایع دستی یک نیاز کاربردی، برای هر خانه‌ای است و علاوه بر این که نیازهای خود افراد در همان حوزه برآورده می‌شود می‌توان به عنوان یک شغل و یک منبع درآمد به آن نگاه کرد.

از طرفی با توجه به شرایط سخت اقتصادی مخصوصا برای بانوان بی‌سرپرست یا بدسرپرست، حس کردم که اگر خانمی حمایت شود و آموزش ببیند، می‌تواند کمک خوبی برای خانواده‌اش باشد ضمن اینکه فراهم کردن شرایط برای کمک به امرار معاش خانواده‌ها از نظر معنوی هم جایگاه ویژ‌ایی دارد.

ایجاد شغل برای بانوان شهرستانم در این گالری برایم بسیار مهم است و با توجه به مهارت و توانمندی که در رشته‌های میناکاری روی مس، سفال، سرامیک، پیکر تراشی یا منبت چاقویی و غیره دارم به عنوان مربی در کنارشان هستم و در کنار آن تثبیت موقعیت شغلی و پایدار بودن این مشاغل را نیز دنبال می‌کنم.

ترشیز خوان؛ چه تعداد مربی در شرکت گردآفرید فعالیت می‌کنند؟ و تا کنون چه نهادهایی از شما حمایت کردند؟

علیزاده: در مجموعه ما تعداد ۴۰ نفر به عنوان مربی فعالیت می‌کنند و به جرأت می‌توان گفت هنر صنایع دستی منطقه ترشیز به خوبی در این شرکت آموزش داده می‌شود و نمونه هنرهای بانوان، مصداق بارز این مهم است.

رشته‌های سفال، سرامیک، میناکاری، حصیر بافی، گلیم بافی، فرت بافی، مینای مس، مینای سفال، ملیله‌سازی، خیاطی، عروسک سازی و غیره آموزش داده می‌شود و در پایان کار تجهیزاتی بنا به رشته‌ای که دارند در اختیارشان قرار می‌دهیم و در نهایت همانطور که گفته شد تولیداتشان را برای فروش به مجموعه می‌آورند.

شهرداری، مدیریت اداره میراث فرهنگی، ریاست اداره بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و بسیج سازندگی ناحیه مقاومت بسیج شهرستان کاشمر در این مدت از این مجموعه حمایت کردند و تجهیزات لازم را در اختیار این گروه قرار دادند.

در شرکت گردآفرید برای خانم‌هایی که تحت پوشش کمیته و بهزیستی هستند و نیز برای بسیجیان، شرایط آموزشی ویژه‌ای برایشان در نظر گرفته شده و افرادی هم که تمایل داشته باشند که عضو بسیج شوند را عضو بسیج می‌کنیم تا بتوانند از این امتیازات بهره‌مند شوند.

در زمینه مشاغل خرد خانگی هم با بسیج سازندگی سپاه همکاری می‌کنیم و تا کنون شش صندوق خرد محلی در روستاها و کاشمر به ثبت رساندم که در رشته‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

ترشیز خوان؛ در شرکت تعاونی گردآفرید با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنید؟ و چه پیشنهادی دارید؟

علیزاده: مشکلاتی در حوزه تسهیلات وجود دارد و واقعا ضرورت و نیاز است که بنا به نیاز مجموعه تسهیلات داده شود بویژه که مبلغ اکثر تسهیلات بین ۵۰ میلیون تا ۱۵۰ میلیون است و این مبلغ، جوابگوی نیازهای یک فرد برای رشته‌هایی مانند خراطی که یک دستگاه خراطی ۲۸۰ میلیون است، نمی‌باشد.

نداشتن ضامن یکی از مهمترین مشکلات بانوان سرپرست خانوار است و موارد زیادی داریم که بعد از طی کردن مراحل ثبت‌نام وام و معرفی به بانک به علت نداشتن ضامن در همین مرحله متوقف می‌شوند و نمی‌توانند کاری انجام دهند.

نیاز داریم در سطح شهرستان یک نمایشگاه دائمی داشته باشیم تا عموم مردم و بویژه به صورت خانوادگی بتوانند از مجموعه ما بازدید و خرید داشته باشند بویژه که یکی از مهمترین دغدغه‌های بانوان هنرمند شهرستان است.

نمایشگاه دائمی شرکت تعاونی گردآفرید واقع در پارک ویژه بانوان کاشمر است و طبیعی است که آقایان حق ورود به این مکان را ندارند و اکثر خانم‌ها هم خریدشان توسط همسرشان صورت می‌گیرد و بنابراین خرید محدود است و به همین علت همانطور که ذکر شد نیاز داریم در سطح شهرستان نمایشگاه دائمی داشته باشیم تا این محدودیت برداشته شود.

نمایشگاه دائمی که هم امنیت لوازم و تجهیزات هنرمندان را داشته باشیم و هم اینکه عبور و مرور برای بانوان میسر و سهل باشد.

ترشیز خوان؛ شرکت گردآفرید برای بانوانی که در زندان هستند برنامه آموزشی داشته است یا خیر؟

علیزاده: با همکاری ریاست اداره زندان کاشمر، به تازگی کارگاهی در زندان در بند نسوان راه اندازی کردیم که آموزش‌های لازم را دیدند و هم اکنون در حال تولید صنایع دستی هستند و برای آقایان نیز کارگاه تولید ظروف سرامیک را راه‌اندازی کردیم و در کنار آموزش که شروع کردیم تکمیل تجهیزان کارگاه را در دستور کار داریم تا بتوانیم با همکاری مسئولین مربوطه در جهت توانمندسازی و توان‌افزایی این قشر از جامعه هم گامهای مثبتی برداریم.

ترشیز خوان؛ برایمان از مهمترین اهدافتان جهت راه‌اندازی شرکت گردآفرید بگویید؟

علیزاده: یکی از مهمترین اهداف ما در این مجموعه معرفی شهرستان و محصولات و فرهنگ منطقه ترشیز بزرگ (کاشمر، بردسکن، خلیل آباد و کوهسرخ) به مردم کشورم است و در همین راستا در حال تهیه پکیجی شامل یک عروسک همرا با کتابی هستیم که معرفی کاشمر و اوسنه‌های قدیمی کاشمر نیز در این کتاب به زیبایی به خواننده منتقل می‌شود.

عروسکی که در حال ساخت آن هستیم ترکیبی از صنایع دستی شهرستان است و هر کدام از مربیان یک قطعه از این عروسک را می‌سازند و یکی از اسم‌هایی که مختص بانوان کاشمری در چندین سال پیش بوده است را می‌خواهیم روی این عروسک بگذاریم.

ترشیز خوان؛ مهمترین عامل موفقیت‌تان را در چه چیزی می‌توانید عنوان کنید؟

علیزاده: همراهی و همکاری و پشتیبانی خانواده‌ام بویژه همسرم را مهمترین عامل موفقیتم می‌دانم چرا که با وجود دغدغه‌های عدیده‌ایی که در این مسیر داشتم قطعا به تنهایی امکان مواجه شدن با مشکلات برایم میسر نبود و اگر پشتیبانی صمیمانه همسرم نبود اکنون در این جایگاه نبودم و آرامش امروزم را نداشتم.

ترشیز خوان؛ حرف آخر و یا سؤالی هست که ما نپرسیدیم در خدمت هستیم.

علیزاده: مدیرعامل شرکتی هستم که بیشتر اعضای آن بانوان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند و با توجه به هنری که دارند نیاز به پشتیبانی دارند تا بتوانند از طریق همین هنر امرار معاش کنند. بنابراین چنانچه بتوانیم برای تولید انبوه، اسپانسر داشته باشیم قطعا خیلی موفق‌تر خواهیم بود.

ضمن اینکه بعضی از بانوان گروه، مریض‌های سرطانی و  لاعلاج در منزل دارند و خوشبختانه شرکت گردآفرید در حد توان توانسته بر این دردها مرهمی باشد اما مسلم است که کافی نیست.

هم اکنون هم نمایشگاهی از صنایع دستی و تولیدات خانگی بانوان هنرمند منطقه ترشیز در نگارخانه ارشاد واقع در خیایان امام کنار پارک کودک راه‌اندازی کردیم که تا ۱۵ دیماه جاری در دو نوبت صبح و بعداظهر باز است و همه می‌توانند بازدید و خرید داشته باشند.

در پایان از تمامی مسئولین ادارات و نهادها و اشخاصی که شرکت گردآفرید را همراهی و پشتیبانی کردند صمیمانه سپاسگزارم و خداوند را بسیار شاکرم که خانواده پرمهر و بزرگی دارم و همین که خالصانه به من می‌گویند که دعایم می‌کنند برای من کافی است و امیدوارم مسئولین هدف ما را ببینند و با توجه به این که خودشان در جامعه هستند و دغدغه‌های زندگی مردم را می‌دانند و می‌بینند، بیش از پیش از ما حمایت کنند.

خبرنگار: فاطمه نبوی ثالث

منبع : پایگاه خبری ترشیزخوان 

حتما ببینید

نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش در کاشمر خبر داد: کاشمر آماده رقابت ۳ هزار داوطلب کنکور سراسری

نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش در کاشمر گفت: تمهیدات لازم برای برگزاری نوبت اول آزمون سراسری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *